خانه / همسرداری / چطور در زندگی مشترک مراقب سلامتی خود و همسرمان باشیم؟

چطور در زندگی مشترک مراقب سلامتی خود و همسرمان باشیم؟

چطور در زندگی مشترک مراقب سلامتی خود و همسرمان باشیم؟

 

استفاده از نخ دندان یك عادت سالم فوق‌العاده است كه می‌تواند انگیزه شما را برای سالم نگه داشتن دندان‌های‌تان افزایش دهد. حتما می‌دانید كه نخ كشیدن دندان‌ها یكی از مهم‌ترین نكات برای حفظ سلامت آنهاست. اگر بتوانید این كار را به صورت یك عادت روزانه درآورید، باكتری‌هایی كه موجب فساد دندان‌ها و التهاب لثه‌ها می‌شوند، از بین خواهند رفت.

چطور در زندگی مشترک مراقب سلامتی خود و همسرمان باشیم؟

وقتی كه باكتری‌ها زیر لثه جمع می‌شوند، كم‌كم راه ورودشان به رگ‌های خونی باز شده و به این ترتیب رگ‌ها متورم و ملتهب می‌شوند. التهاب رگ‌های خونی موجب بروز مشكلات قلبی می‌شود و مشكلات و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌توانند به مرگ زودرس منجر گردند. اگر زوج‌ها یكدیگر را تشویق به انجام این كار كنند و روزانه وقتی به آن اختصاص دهند، به همین سادگی می‌توانند خود را از خطر بروز بیماری‌های قلبی و حتی مرگ نجات دهند.

قسمت‌ها‌ی بدن یكدیگر را معاینه و كنترل كنید

هر چهار ماه یك بار قسمت‌های مختلف بدن یكدیگر را به دقت معاینه كنید. داخل گوش‌ها و پشت آنها، همچنین پشت گردن، پوست سر و سایر قسمت‌های بدن كه معمولا پوشیده هستند و دیده نمی‌شوند را نیز كنترل كنید. هرگونه خال سیاه، خال گوشتی، زبری پوست، نقاط قرمز و پستی و بلندی غیرطبیعی می‌تواند علامتی از سرطان باشد. این كار نه تنها باعث می‌شود هرگونه بیماری یكدیگر را در همان مراحل اولیه شناسایی كنید، بلكه به تداوم روابط و ثبات روابط عاطفی و احساسی‌تان نیز كمك می‌كند.

افسردگی خود را درمان كنید تا همسرتان نیز سالم بماند

اگر افسرده و غمگین هستید یا نگرانی و تشویش زیادی دارید، نه تنها سلامتی خود را به خطر می‌اندازید، بلكه باعث بیماری همسر و شریك زندگی خود نیز می‌شوید. حتما تا به حال شنیده‌اید كه حالات و روحیات یك بیمار قبل از عمل جراحی، روی بهبودی او (چه از لحاظ روحی و چه جسمی) تأثیر می‌گذارد. ویژگی‌های شخصیتی شریك زندگی‌ ما، عامل تعیین‌كننده وضعیت جسمی و روحی ماست؛ پس هنگام افسردگی و نگرانی نمی‌توانید نسبت به هم بی‌تفاوت و بی‌توجه باشید.

 

مهارت‌های مربوط به حل مشكلات را در خود تقویت كنید

تحقیقات و مطالعات نشان می‌دهند افرادی كه خشم خود را سركوب می‌كنند، دو برابر بیشتر از دیگران در معرض خطر مرگ هستند. وقتی كه یك زوج سر موضوعی با هم دعوا می‌كنند، بهترین حالت ممكن این است كه بعد از مشاجره با هم آشتی كرده و سعی كنند یكدیگر را تسكین دهند و به خاطر موضوعی كه با هم مشاجره كرده‌اند به توافق برسند؛

ولی متأسفانه زوج‌ها به این بخش از ماجرا هیچ اهمیتی نمی‌دهند. آنها باید به طور واضح و روشن راجع به مشكلات‌شان با هم بحث كنند و هنگام خشونت به یكدیگر بی‌تفاوت نباشند. در یك خانواده ایده‌آل همه افراد آگاهند كه برای داشتن روابط سالم باید هر كاری كه می‌توانند انجام دهند. هر زوج به شیوه‌ای متفاوت تلاش می‌كند به سلامت جسمی و روحی طرف مقابل آسیب وارد نشود و در صورت بروز هرگونه مشكل و اختلاف، به جای سركوب كردن خشم خود، راه مناسبی برای حل مسائل خود پیدا می‌كند.

وقتی كه زندگی دو نفره خود را با شریك زندگی‌تان آغاز می‌كنید، جایز نیست كه مسائل فردی خود را در اولویت قرار دهید. شما دو نفر با هم تشكیل یك گروه داده‌اید و با آگاهی كامل از یكدیگر حمایت می‌كنید.

به یكدیگر محبت كنید تا آرام‌تر شوید

محبت زن و شوهر، مسأله‌ای كاملا تعریف‌شده است. آنها وقتی به یكدیگر محبت می‌كنند، در بدن‌شان «اكسی‌تكسین» ترشح می‌شود كه موجب می‌گردد به یكدیگر نزدیك‌‌تر شوند و احساس صمیمیت بیشتری كنند. این ماده شیمیایی باعث كاهش «كورتیكسترون» و سایر هورمون‌های استرس و همچنین كاهش فشار خون می‌شود. زوج‌ها باید تلاش كنند با محبت كردن به هم، در كنار یكدیگر آرامش بگیرند و استرس‌ها و تنش‌های روحی‌شان كاهش یابد.

 

به نیاز‌های جسمی یكدیگر اهمیت دهید

تا جایی كه می‌توانید نیازهای جسمی یكدیگر را برطرف كنید. لازم نیست برای این كار وقت زیادی صرف كنید تا به رضایت برسید. رضایت جنسی، فشار خون را كاهش می‌دهد، استرس را كم می‌كند، احساس امنیت و آرامش را افزایش می‌دهد و از همه مهم‌تر اینكه احساس خود دوستی را بیشتر می‌كند و همین مسأله منجر به افزایش اعتماد به نفس می‌شود.

 

اوج لذت جنسی در زنان و مردان موجب افزایش اندروفین شده و اندروفین به طور طبیعی درد را كاهش می‌دهد و خواب آرام و انرژی‌بخش به فرد می‌بخشد. روابط خصوصی خود را همواره سرزنده نگه دارید تا روحیه شاداب‌تری هم داشته باشید.

 

با همسر خود گاهی اوقات متفاوت‌ برخورد كنید

تمرین‌های شناختی كه روانشناسان آن را «نئوروبیك» می‌نامند، می‌توانند ارتباطات جدیدی بین بخش‌های مختلف مغز ایجاد كنند، سلول‌های جدید بسازند و به طور كلی عملكرد مغز را تقویت كنند. نئوروبیك یعنی استفاده از ذهن برای انجام كارهای آشنا. برای تمرین نئوروبیك می‌توانید مدتی كارهای خود را به شكل متفاوت‌تری انجام دهید و یا حتی كارهای جدیدی انجام دهید؛

مثلا در كلاس‌های آشپزی شركت كنید و طرز تهیه غذاهای یونانی و هندی را یاد بگیرید تا هم مهارت‌های آشپزی خود را تقویت كرده باشید و هم از مزایای پختن غذا به شیوه مدیترانه‌ای بهره‌مند شوید. در هر صورت این كار منجر به تقویت حافظه می‌شود و با زوال مغز مقابله می‌كند.

 

از محكوم كردن یكدیگر پرهیز كنید

زوج‌هایی كه یكدیگر را به خاطر اشتباهات‌شان محكوم نمی‌كنند، از نظر جسمی و روحی سالم‌ترند. مقصر دانستن و محكوم كردن به طور روانی، مغز را تحریك می‌كند تا پاسخی دهد و به این ترتیب هورمون استرس (كورتیزول) بیشتر ترشح می‌شود. این مسأله سوخت و ساز بدن را تغییر می‌دهد و می‌تواند موجب ذخیره‌شدن چربی زیاد در بدن شود.

به جای مقصر دانستن و محكوم كردن یكدیگر، روی راه‌حل‌ها تمركز كنید تا بتوانید مشكلات خود را حل كنید؛ نه اینكه به خاطر اشتباهات گذشته حالت تدافعی به خود بگیرید. برای كاهش كورتیزول، بهتر است یك كار فیزیكی مناسب انجام دهید؛ مثلا میوه و سبزیجات تازه بخورید تا به آرامش بیشتری برسید.

 

تجربیات را دریابید

تحقیقات نشان می‌دهند كه خوشبختی در آنچه كه انجام می‌دهید وجود دارد، نه آنچه كه می‌خرید. می‌توانید بسیاری از تجربیات زندگی را مثبت تفسیر كنید تا از لحظه لحظه‌های زندگی خود لذت بیشتری ببرید. مثلا یك روز كه قصد تفریح دارید و به خارج از شهر می‌روید، ناگهان وضعیت هوا تغییر می‌كند و تمام برنامه‌ریزی‌های شما تحت تأثیر این تغییر ناگهانی به هم می‌خورند،

شما می‌توانید از چنین لحظاتی به عنوان تجربیات لذت‌بخش زندگی در یك مكان و زمان خاص یاد كرده و مرتبا جوانب مثبت این تجربه را در ذهن خود مرور كنید و به جوانب منفی آن فكر نكنید. حتی تجربیات منفی هم می‌توانند یك بخش معنادار و آموزنده هویت و شخصیت شما را تشكیل دهند تا با كمك آنها بتوانید به روابط سالم‌تر و شادتر برسید. به طور كلی زندگی یعنی تجربیات مثبت و منفی و خوشبخت واقعی كسی است كه از لحظه لحظه تجربیات زندگی‌‌اش، معنا و مفهوم واقعی آن را دریابد.
منبع:ماهنامه دنیای سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *