کودک و تغذیه‌‌‌‌‌‌ی سالم – روانشناسی کودک

دسته: تربیت فرزند
سه شنبه - ۲۷ تیر ۱۳۹۶

سایت آی همسر- تربیت فرزندان

خوردن غذای سالم می تواند کودکان را در حفظ وزن سالم، جلوگیری از مشکلات خاص سلامتی، تثبیت انرژی و تیز هوش شدن، کمک کند. همچنین رژیم غذایی سالم می تواند تاثیری عمیق بر درک ذهنی و عاطفی و رفاه کودک داشته باشد. همچنین می تواند در جلوگیری از ابتلا به اختلالاتی همچون افسردگی، اضطراب، اختلال دو قطبی، اسکیزوفرنی و ADHD  موثر باشد.

مطالب مرتبط:

تغذیه کودکان نوپا و بزرگتر

آیا تغذیه روی بیش فعالی کودکان موثر است؟

تغذیه خوب می تواند باعث تقویت رشد در کودکی تا بزرگسالی شود و حتی می تواند باعث کاهش خودکشی در جوانان شود. اگر پیش از این در کودکتان مشکل سلامت روانی تشخیص داده شده باشد، یک رژیم غذایی سالم می تواند کودتان را کمک کند تا علائم اختلال را مدیریت کند و بار دیگر سلامت خودش را بدست آورد. یادآوری این نکته ضروری است که کودک شما از زمانی که متولد شده است عاشق خوردن پیتزا یا سیب زمینی سرخ کرده نبوده و یا برعکس از بدو تولد از کلم بروکلی و هویج بیزار نبوده است. اگر در این زمینه کودکتان را شرطی کنید، ممکن است که انتخاب های ناسالمی از خود بروز دهد.

به هر حال امکان اجرای برنامه هایی که میل کودکتان را به سمت غذاهای سالم سوق دهد وجود دارد. انتخاب های سالم و مغذی که در رژیم غذایی کودکتان برای او مطرح می کنید، باعث می شود تا او بتواند به سرعت رابطه سالمی با غذا برقرار کند به طوری که این رابطه بصورت مادام العمر باشد.

تشویق به عادت های سالم غذایی

کودکان چه در سنین نوپایی و چه در سنین ۱۳ تا ۱۹ سالگی باشند، همیشه اولویت غذایی شان با آن دسته از غذاهایی است که از آن ها بیشتر لذت می برند. برای تقویت عادت های غذایی سالم، باید غذاهایی را انتخاب کرد که در عین مغذی بودن، جالب و جذاب نیز باشند.

بجای تمرکز بر روی غذایی خاص، روی تمام برنامه غذایی تمرکز کنید. کودکان باید وعده هایی را که مصرف می کنند بیشتر شامل غذاهایی باشد که بصورت طبیعی تهیه شده باشند و نه غذاهای فرآوری شده و بسته بندی.

شاید برایتان جالب باشد :  معلم و کودک خجالتی در کلاس

برای کودکانتان نقش یک الگو را داشته باشید. انگیزه تقلید کردن در کودکی در مقایسه با دیگر دوران زندگی به نسبت بیشتر است. پس زمانی که خودتان در حال افراط در خوردن چیپس هستید، از فرزندتان نخواهید تا سبزیجات بخورد.

طعم و مزه غذاهای سالم را پنهان کنید. به گوشتی که در حال پختن است، سبزیجاتی مانند هویج نرم شده به همراه تکه خوشمزه ای از سیب زمینی یا تکه های شیرین  سیب بیافزایید.

وعده های غذایی را بیشتر در خانه بپزید. رستوران ها  شکر و چربی های ناسالمی را به غذاهایشان اضافه می کنند. پس پخت غذا در خانه تاثیر زیادی بر سلامتی کودکانتان خواهد داشت. برای اینکه خانواده خود را در کل هفته تغذیه کنید، زمان کمی هم کفایت میکند.

کودکانتان را درگیر خرید از خوار و بار فروشی و تهیه غذا کنید. شما می توانید به آنها راجع به غذاهای مختلف آموزش دهید و همچنین نحوه خواندن برچسب های مواد غذایی را به آن ها بیاموزید.

خوراکی های سالم را در دسترس کودکتان قرار دهید. میوه ها، سبزیجات، و نوشیدنی های سالم (مانند شیر، آب و آب میوه خالص) زیادی را در دسترس کودکتان قرار دهید. این کار باعث می شود تا کودکان از خوردن خوراکی های ناسالمی همچون چیپس ها و شیرینی ها خودداری کنند.

میزان غذای کودک را کمتر کنید. به کودکتان اصرار نکنید تا غذایش را تا آخر بخورد یا به اصطلاح بشقابش را تمیز کند به جای آن میزان غذا را به اندازه ظرفیت کودک تنظیم کنید، و هرگز برای اینکه غذایش را تا آخر بخورد از غذا بعنوان پاداش یا رشوه استفاده نکنید.



منبع
——————————————————————————
گردآوری و تنظیم:سایت آی همسر 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس